10 NASIHAT APABILA SUDAH MEMASUKI USIA 50 TAHUN

loading...
loading...

Mencecah usia 50 tahun, kamu bakal memasuki fasa usia tua alias warga emas. Berada pada separuh abad, mungkin juga bagian saki baki usia maka setiap waktu dalam fasa ini sewajibnya dipakai dengan berkegunaaan.

Berikut merupakan berbagai nasihat berkegunaaan daripada Ahli Runding Obstetipss serta Ginekologi (O&G), Profesor Dr. Harlina Siraj untuk yang bakal alias telah memasuki usia 50 tahun. Bukan mengenai kesihatan tapi nasib dengan cara keseluruhannya.

1. Masa mengumpul harta telah habis.
Fokus sekarang untuk gembirakan orang lain. Sekarang bukan masa untuk cari harta saja.

2. Jangan tinggalkan apa-apa untuk anak-anak.
Mereka butuh usaha serta cari sendiri . Rancang bagaimana belanjakan duit simpanan. Kamu patut gembira kan nasib kamu serta ganti apa yang tidak bisa buat sebelum ini. Kalau sanggup pergilah melancong. Jangan tinggalkan apa-apa terhadap anak-anak yang boleh buatkan anak-anak bergaduh. Dengan meninggalkan sesuatu bakal bawa persoalan bila kamu telah tiada nanti.

3. Buat kerja jangan bertangguh
Perbuat pada sekarang serta sekarang, bukan semalam serta esok. Hanya kali ini sahaja yang kamu boleh kawal. Semalam telah berangkat serta esok mungkin takkan berlaku.

4. Didiklah bani dengan agama
Bergembira dengan cucu-cucu (apabila ada) tapi jangan sehingga “full time baby sitter”. Itu bukan tanggungjawab kamu untuk jaga mereka. Jangan rasa bersalah kerana tidak menjaga anak sesiapapun tergolong cucu sendiri. Tanggung jawab kamu merupakan terhadap anak-anak anda. Selepas mereka dewasa serta menjadi bunda bapa tugas awak telah tamat. Biarkan anak-anak kamu sendiri yang jaga anak-anak mereka.

5. Kalau sakit bersabarlah
Terimalah sakit serta lain-lain kelemahan fizikal. Ia merupakan setersanjungn daripada proses meningkatnya umur. Bersyukur dengan keupayaan kesihatan yang kamu ada.

6. Dunia bukan tempat kamu bisa apa yang kamu hendak
Kenali siapa diri kamu serta apa yang kamu ada sekarang. Apabila kamu tidak mendapat apa yang kamu mahu, ketahuilah itu semua telah telat.

7. Bersamalah dengan mereka yang ikhlas menyayangi anda
Bertersanjunglah dengan pasangan anda, anak-cucu serta sahabat-sahabat anda. Merekalah yang betul-betul sayangkan anda, sayang kamu seadanya.

8. Berlapang dada
Memaafkan serta terima kemaafan. Maafkan diri sendiri serta orang lain. Lapangkan minda serta hati.

9. Segeralah membina akhirat anda.
Bergaullah dengan kematian. Ia kitaran semula sehingga dalam kenasiban. Jangan takut bakal ia. Kematian ialah permulaan nasib yg lebih baik. Sehingga bersedialah! Bukan untuk mati namun untuk berjumpa Yang Maha Esa Allah Swt.

10. Bayangkanlah kegembiraan nasib di syurga yang kekal.
Nasiblah dengan aman bersama Yang Maha Esa. Untuk Dialah yang kamu ada seusai kamu meninggalkan dunia ini.
loading...
Loading...
loading...
close